<3

Träning för Suss. Igår fick jag tösabiten till att börja tölta ifrån traven! :O Jag har aldrig ens tänkt tanken att de kanske skulle funka att göra på de sättet..men de gjorde de! =D Anledningen till att hon började tölta va att hon släppte rejält i både nacke å rygg med hjälp av lite småknep..och i bogarna då såklart. Ni kan ju gissa hur lycklig jag blev när hon helt plötsligt gick i klockren tölt utan att jag behövde samla henne det minsta lilla! Visst hon gick ju såklart inte i klockren tölt hela tiden för de "kan" hon inte riktigt än, behövs lite mer träning för de...men vissa stunder gick hon superfint sen i ena sekunden va de travtakt å sen passtakt haha de e så skumt att hon blir passtaktig i paddocken =P Den här övningen funkar ju tyvärr inte riktigt ute eftersom vi inte har några jättelånga raksträckor och det behövdes ju ett par varv i paddocken för att hon till slut skulle ta tölten. Men tränar jag stenhårt på detta i paddocken ett tag så släpper hon förhoppningsvis lite snabbare när jag rider ut å de hade ju varit kanon! Hon gillar inte alls när man tar för mkt i tyglarna å de e ju klart, man ska ju inte ha dragkamp med en häst liksom då blir de ju bara värre, så den här övningen e som klippt å skuren för henne eftersom jag bara behöver ställa henne liite innåt och jobba med "knappen på knäet" (svårt att förklara så ni får fråga om ni undrar =P) + sätet =) när hon väl tar tölten får jag va snabb på att korta upp tyglarna något så jag hjälper henne lite eller vad man ska säga =) Jaja en helt grym lektion iaf! Synd bara att jag inte lärde mig detta för ett år sedan då hon började tölta :O Eller för två år sedan..då kanske hon hade börjat tölta redan då!

Testa även detta på Ragnar idag å de funka fanimej =P visst de blev rätt passig tölt men han reagera för första gången på "knappen", tjoho =D

Jag har sagt de förut å jag säger de igen, skamm den som ger sig!


Tack för mig!
Over and out. . .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback