Lektion för Suss!

Ååh ni fattar inte hur jävla bra de gick idag =D =D =D =D jag e så glad så jag vet knappt va jag ska ta mig till! Fyfan va skönt asså! Gick ju sämre än sämst sist så jag hade nästan gett upp hoppet om att få henne till en bra tölthäst. Jobbade mycket med olika lösgörande övningar i skritt, trav å sen galopp - eftersom hon har så lätt för dom gångarterna så va de nemas problemas, hon släppte efter jättefint i slutet =) Sist av allt skulle jag testa om de vi gjort hade nån inverkan på tölten och herregud, de hade de verkligen! Hon klarar inte riktigt av sånna övningar i tölten än eftersom hon inte har tillräckligt mycket muskler för att bära sig själv och inte falla in i trav (+ att jag måste driva så in i helvete me sätet så jag har svårt att göra flera saker samtidigt en lång stund...slutar med att jag tappar drivningen, men övning ger färdiget =P) men på långsidorna gick de kanon =) red ut ner mot Apelgården ca 10 min bara för att kolla hur tölten skulle va där (hon har betydligt mycket lättare för tölt utomhus spec på den sträckan) och de gick bättre än förväntat! SUPERBRA med andra ord...asså jag tror inte ni förstår min lycka när jag märker att jag kan tölta henne PÅ LÅNG TYGEL!!! Fan jag började ju nästan gråta av glädje =P Ok de va ju bara ren tölt dom första stegen me långa tyglar sen blev de väldigt travtaktigt men vafan, jag har alltid behövt ha superkorta tyglar för att hon inte ska falla in i trav, men nu kan jag kanske jobba henne med lite längre tyglar å på så sätt kommer hon tycka att de e mycket roligare! =D (Kortar man upp tyglarna för mycket så blir ju hästen oftast motstridig men vafan, vem som helst hade ju blivit sur av en sån sak, de e ju inte kul när nån rycker i munnen på en!) Har även hittat en nosgrimma som passar och funkar bra mot gapandet =) matchar inte de övriga tränset för vem öre haha men de duger sålänge =P har jag tid att rida henne till hösten så köper jag ett helt nytt träns till henne! Håhåjaja, de kommer bli tråkigt att hålla på me dom här övningarna ett tag framöver, hon kommer bara kunna tölta så snyggt som hon gjorde idag efter ett pass me sånna övningar, kommer inte alls bli lika bra på en vanlig uteritt, men de får gå..till slut kommer hon ha byggt så mycket muskler så hon inte behöver lösgöras i 45 min innan de blir nån bra tölt. Skamm den som ger sig!


Tack för mig!
Over and out. . .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback